Specialisten review van de Canon EOS RP

Een betaalbare systeemcamera met een full frame sensor; deze combinatie maakt mij nieuwsgierig naar de beeldkwaliteit van de camera. Het model is erg compact en licht van gewicht. Dit is geschikt voor fotografen die regelmatig op pad gaan. In deze review neem ik de belangrijkste specificaties onder de loep. Ik let onder andere op het gebruiksgemak, de beeldkwaliteit en autofocus.

Canon EOS RP

• 26,2 megapixels, full frame CMOS sensor
  • Filmt 4K, fotografeert met 5 fps, wifi en bluetooth
  • Camerabody met lens en lensadapter
2.429,-
  • Je fotografeert landschappen, architectuur, natuur en dieren met de 24-105mm lens.
  • Met de meegeleverde EF-EOS R Adapter gebruik je ook jouw EF-(S) lenzen met deze systeemcamera.
  • Dankzij de lichtgevoelige full frame sensor maak je scherpe foto's bij weinig licht.
  • De beeldstabilisatie zit in de lens en niet in de camerabody.

Mijn verwachting van een lichte en compacte systeemcamera komt uit als ik het toestel uit de doos haal. De camerabody is zo compact, dat mijn handen net om de grip kunnen. Ik kan me voorstellen dat mensen met wat grotere handen de extra grip erop plaatsen, wat voor meer houvast zorgt. Dan bevestig ik de lens op de camera, dit maakt hem meteen een stuk zwaarder. Het lage gewicht van de body is hierdoor eigenlijk gelijk verdwenen.

Gebruiksgemak

Gebruiksgemak

Het toestel is gemakkelijk in gebruik dankzij het 180 graden kantelbare en volledig draaibare scherm. Je fotografeert gemakkelijk vanuit verschillende standpunten en gebruikt hem voor vloggen. Via het touchscreen stel je de camera in, dit werkt goed. De bedieningsknoppen werken ongeveer hetzelfde als bij de Canon camera's die je gewend bent. Je stelt de camera volledig handmatig in of fotografeert in een van de automatische standen. In de automatische stand geeft de camera een korte uitleg wat de instellingen betekenen.

De full frame sensor van de Canon EOS RP maakt hem geschikt voor donkere locaties. Je maakt scherpe foto's met veel details. Ik gebruikte de 24-105mm lens met vast diafragma, waardoor de lichtwaarde gelijk blijft als je inzoomt. Dat is zeker een pluspunt. Het maximale diafragma van f/4.0 is niet heel groot. Hierdoor moet je de ISO waarde toch verhogen als het licht minder wordt. Ondanks de full frame sensor, wordt de ruis zichtbaar bij hoge ISO waarden.

Autofocus

Autofocus

Je beschikt over Dual Pixel CMOS autofocus met 4.779 autofocuspunten waar je uit kunt kiezen. Hierdoor bepaal je nauwkeurig welk deel van de foto je scherp wilt hebben. Daarnaast volg je met dit autofocussysteem bewegende onderwerpen, bijvoorbeeld sporters of dieren. Als je een gezicht in beeld hebt, herkent de camera de ogen van het gezicht voor nog nauwkeurigere scherpstelling. Dit is vooral handig als je vaak portretfoto's maakt. Over het algemeen werkt het autofocussysteem goed.

Filmfuncties

Filmen met de EOS RP

Je hebt de mogelijkheid om in 4K te filmen met 25 frames per seconde. Het nadeel is dat je bij deze resolutie geen Dual Pixel CMOS autofocus hebt. De camera maakt in 4K gebruik van contrastdetectie. In Full HD is de Dual Pixel autofocus wel beschikbaar. Doordat de camerabody geen beeldstabilisatie heeft, heb je een lens met beeldstabilisatie nodig om bewegingsonscherpte te verminderen. Een pluspunt voor videografen is de externe microfoonaansluiting. Hiermee verbeter je de geluidskwaliteit van je video's.

• Camerabody met lens en lensadapter
2.429,-

De Canon EOS RP is een gebruiksvriendelijke systeemcamera met een goede beeldkwaliteit dankzij de full frame sensor. De grip ligt stevig in de hand, maar als je wat grotere handen hebt is de extra grip handig. Het lage gewicht maakt hem gemakkelijk in gebruik, de lens maakt hem echter toch zwaar. Voor veeleisende videografen is de camera minder geschikt vanwege de contrastdetectie als je in 4K filmt. Ben je tevreden met Full HD kwaliteit, dan biedt deze camera voldoende mogelijkheden.

Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 17.105 beoordelingen