Coolblue
Written by Rowan

De meest voorkomende storingen van Samsung wasmachines

Je ziet een foutmelding op je Samsung wasmachine. Bijvoorbeeld wanneer er een probleem is met de watertoevoer of waterafvoer van je wasmachine. Een storing is natuurlijk erg vervelend. Gelukkig zijn de meeste Samsung storingen te verhelpen. In dit artikel vind je de meest voorkomende foutmeldingen.

Samsung storing 1E of 1C

Samsung storing 1E

Staat er foutmelding 1E of 1C op het display van je Samsung wasmachine? Dan is er een probleem met de waterpeilsensor. Dit betekent dat de waterdruk of het waterpeil niet in orde is. Controleer eerst of de wasautomaat goed is aangesloten op de watertoevoer. Mogelijk is de toevoerslang verstopt of zit er een knik in. Wanneer dit zo is, haal je de knik eruit. Soms kan het helpen om de machine uit en weer aan te zetten.

Samsung storing 3E of 3C

Samsung storing 3E

Bij foutmelding 3E of 3C doet de motor het niet. Controleer daarom eerst of het stopcontact werkt. Zet je wasmachine uit en haal de stekker eruit. Test of een ander apparaat wel stroom krijgt. Een andere oorzaak voor de storing kan zijn dat de wastrommel te vol zit. Haal wat was uit de trommel, zet het programma opnieuw aan en kijk of de foutmelding verdwijnt. Helpt dit niet? Haal de wasmachine 30 minuten van de stroom. Sluit deze daarna weer aan en kijk of de foutcode weg is.

Samsung storing 4E of 4C

Samsung storing 4E

Foutmelding 4E of 4C geeft aan dat er een probleem is met de watertoevoer. Dit betekent dat er geen of te weinig water in de trommel komt. Controleer of de waterkraan volledig open is en of de aanvoerslang goed vast zit. Test daarna of de kraan in je badkamer of keuken het wel doet. Als dit niet zo is dan is er een lage waterdruk en moet je even wachten. Check daarna of er een verstopping of knik in de aanvoerslang zit. In extreme gevallen kan het ook zijn dat de waterleiding bevroren is, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine in de schuur staat.

Samsung storing 5E, 5C of E2

Samsung storing 5E

Bij foutcode 5E, 5C of E2 kan het water niet weg. Hier zijn verschillende oorzaken voor. Mogelijk is de afvoer verstopt of zit er een knik in de slang. In onderstaand artikel lees je hoe je de afvoer van je wasmachine ontstopt. Het klepje van het afvoerfilter vind je aan de voorkant, rechts onderin. Leg voor de zekerheid een handdoek neer wanneer je dit klepje opent om schoon te maken. Staat je wasautomaat in de schuur? Dan kan het zijn dat de afvoerslang bevroren is.

Samsung storing HE, HC of CE

Samsung storing HE

Verschijnt foutcode HE, HC of CE? Dan is er een storing met de wastemperatuursensor. Dit gebeurt wanneer de watertemperatuur in de afvoer hoger is dan 50 ˚C. Zet de wasmachine uit en haal deze 30 minuten van de stroom af. Sluit het apparaat weer aan en kijk of de foutcode weg is. Bij dit probleem kan het overigens ook zijn dat je de foutcode rE1, 4E2, H1, 4C2 of E8 krijgt. Dit verschilt per model.

Samsung storing UE, E4 of Ub

Samsung storing UE

Het centrifugeren werkt niet wanneer foutcode UE, E4 of Ub verschijnt. Mogelijk is de wasmachine niet goed in balans. Zorg er daarom voor dat de wasautomaat op een vlakke, stabiele vloer staat. Belangrijk is ook dat de trommel niet te vol is. Bij het vullen van de trommel moet er altijd ruimte over zijn voor 1 vuist. Controleer tot slot of de was gelijkmatig verdeeld is. Zit je was aan één kant van de trommel? Verdeel dit dan opnieuw.

Overige storingen

Samsung storing dE

Geeft je wasmachine de code dE, dE1, Ed, dC, DC1 of DC? Dan staat de deur nog open en moet je deze eerst sluiten. Controleer of er was tussen de deur zit. Heb je een AddWash wasmachine en verschijnt de code DDC? Dan moet je eerst op de pauzeknop drukken om de extra AddWash deur te openen. Staat je storing niet in dit artikel? Kijk dan in de handleiding van je wasmachine.

Probleem niet verholpen?

Coolblue klantenservice

Heb je alles geprobeerd, maar geeft de wasmachine nog steeds een storing? Dan kan het zijn dat er een monteur nodig is. Niet elk probleem is zelfstandig op te lossen. Komt je wasmachine van Coolblue en valt deze binnen de garantie? Neem dan contact op met onze klantenservice. Valt je wasmachine buiten de garantie? Neem dan contact op met Samsung. Heb jij je wasmachine niet bij Coolblue gekocht? Neem dan contact op met het juiste verkooppunt of met Samsung.



© 1999 - 2020 - Coolblue B.V.
Customer rating: 9.2 / 10 - 16,417 reviews