Hoe los je verbindingsproblemen met je Eufy HomeBase 2 en 3 op?

Geschreven door Bram

Bijgewerkt op

15 augustus 2025

·

12.27

Hoe los je verbindingsproblemen met je Eufy HomeBase 2 en 3 op?

Draadloze Eufy IP camera's en deurbellen zetten een wifi verbinding op met de Eufy HomeBase. Soms is die verbinding te slecht, waardoor het beeld niet doorkomt of de deurbel te traag reageert. In dit artikel lees je hoe je verbindingsproblemen met de Eufy HomeBase 2 en S308 oplost.

Verbeter de wifi ontvangst van je Eufy camera of deurbel

Je draadloze Eufy apparaten maken geen verbinding met het wifi netwerk in huis. Je camera of deurbel verstuurt de beelden via een wifi signaal van de HomeBase. Een normale wifi versterker lost je verbindingsproblemen niet op. Met deze X tips verbeter je de verbinding van je Homebase. Controleer wel eerst of je router goed werkt en of de ethernetkabel niet kapot is.

  • Tip 1: Plaats het basisstation centraal in huis
  • Tip 2: Zorg voor zo min mogelijk muren tussen de apparaten
  • Tip 3: Zorg voor stabiel internet
  • Tip 4: Controleer je firewall
  • Tip 5: Laad je apparaat extra op
  • Tip 6: Reset je Homebase
Eufy HomeBase

Tip 1: plaats het basisstation centraal in huis

Bewaak je met een Eufy systeem zowel de voor- als achtertuin? Plaats de HomeBase dan zo centraal mogelijk in huis. Zo is het wifi signaal van het basisstation aan beide kanten even sterk. Als die plek niet in de buurt van de router is, zet je de HomeBase op de wifi stand. Ga hiervoor naar de instellingen van de Eufy app. De HomeBase 2 verbind je eerst aan de router voordat je hem in de wifi stand zet. Daarna gebruik je hem los van je router.

Eufy IP-camera

Tip 2: voorkom obstakels

Je wifi signaal verzwakt door muren en plafonds. Ook kapstokken en aquaria houden het signaal tegen. Zit er meer dan één zo’n obstakel tussen de HomeBase en de IP camera of deurbel? Dan is de verbinding van het basisstation niet stabiel genoeg. Je ontvangst blijft wel goed als je het basisstation neerzet bij een deur of raam. Houd hier rekening mee wanneer je de HomeBase op een centrale plek plaatst.

Verbeter je internetverbinding

Tip 3: zorg voor stabiel internet

In sommige gevallen werkt de Eufy deurbel, maar dan wel erg traag. Je merkt dan bijvoorbeeld dat de beltoon erg lang op zich laat wachten nadat iemand aanbelt. In dit geval is de internetsnelheid die bij de Eufy HomeBase aankomt waarschijnlijk te traag. Gebruik in dit geval een netwerkkabel, of zorg voor stabiel draadloos internet. Gebruik bijvoorbeeld een mesh router. Controleer daarna of de snelheid bij je Eufy HomeBase boven de 10 mbps blijft.

Bekijk alle mesh routers
telefoon en router

Tip 4: check verbindingsproblemen door een firewall

Soms beschermt een firewall je internetverbinding tegen indringers. Dit verschilt per router. Wanneer je verbinding goed is maar je nog steeds geen beeld krijgt, kan dit het probleem zijn. Je wilt alleen de camera toegang geven tot je firewall. Hiervoor moet je in de instellingen van je router duiken. Lukt dit niet? Neem dan contact op met de fabrikant van je router.

Eufy camera

Tip 5: laad je Eufy apparaat extra op

Een laag batterijpercentage zorgt ervoor dat je Eufy camera of deurbel minder goed werkt. Je laadt de camera of deurbel op via de USB poort achterop je HomeBase, of met een USB oplader. Via de HomeBase gaat dit het snelst.

Cycle knop van de Eufy HomeBase

Tip 6: reset je HomeBase

Werken alle eerdere oplossingen niet? Dan zet je de HomeBase terug naar de fabrieksinstellingen. Hiervoor haal je eerst de stekker uit de HomeBase. Druk nu de Cycle knop in met bijvoorbeeld een paperclip of cocktailprikker. Op de HomeBase 2 vind je deze knop aan de zijkant en op de HomeBase 3 aan de onderkant van het basisstation. Houd de knop 10 seconden vast. Daarna sluit je het basisstation weer aan op het stopcontact. Let op: na zo’n volledige reset stel je de HomeBase helemaal opnieuw in.

Heeft deze pagina je geholpen?

Artikel van Bram

IP camera specialist.

Bram