The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Lieze

8 tips voor een nauwkeurige hartslagmeting via je horloge

Een goede polsmeting is afhankelijk van je fysieke gesteldheid, hoe hoog je het horloge om je pols draagt, hoe strak het zit en meer. We geven 8 tips voor een nauwkeurige polsmeting. Alvast een tipje van de sluiter: draag het horloge zo hoog mogelijk op je pols tijdens het sporten en zorg dat er geen licht tussen je pols en de sensor komt. Voor een écht nauwkeurige meting koppel je een borstband.

Samenvatting tips

Een goede hartslagmeting via je pols luistert nauw. Bekijk deze 8 tips voor een nauwkeurige hartslagmeting.

  1. Draag het horloge 2 vingers boven je pols.
  2. Draag het horloge strak, zodat het niet verschuift.
  3. Start de hartslagmeting voor je begint met sporten.
  4. Gebruik geen polsmeting voor interval- en krachttraining.
  5. Update de software regelmatig.
  6. Verwijder de sticker en houd de sensor vrij van vuil en krassen.
  7. Houd rekening met je wisselende hartslag.
  8. Koppel een hartslagband voor écht nauwkeurige metingen.

Tip 1: draag het horloge 2 vingers boven je polsgewricht

Horloge op pols

Waar je het horloge op je pols draagt is belangrijk voor de uitkomst van de hartslagmeting. Hier geldt: hoe hoger, hoe beter. Daarom raden we aan om het horloge tijdens het sporten minimaal 2 vingers boven je pols dragen. De sensor 'leest' je bloedstroom door weefsel. Hoe meer zacht weefsel, hoe beter de meting. Heb je tatoeages? Draag het horloge dan op de pols zonder tatoeages. Sommige inktsoorten beïnvloeden de meting.

Tip 2: draag het horloge strak, zodat het niet verschuift

Horloge vast om pols

Licht tussen de sensor en je pols brengt de meting in de war. Je voorkomt dat licht de meting beïnvloedt door het bandje een tandje strakker te zetten dan je gewend bent. Het moet strak zitten, zodat het niet verschuift, maar mag je bloedcirculatie niet afknellen. Is jouw bandje te groot, te klein of sluit het gewoon niet aan? Overweeg dan een nieuw bandje aan te schaffen.

Tip 3: start de hartslagmeting voor je begint met sporten

Hartslagmeting horloge

Wacht even met sporten als je een meting of sportmodus start. Het horloge heeft een aantal minuten nodig om een stabiele meting te kunnen doen. Hierna raden we een kleine warming-up aan. Je hartslag is dan hoger op het moment dat je start met je daadwerkelijke training en de hartslagsensor meet een hoge hartslag gemakkelijker.

Tip 4: gebruik geen polsmeting voor interval- en krachttraining

Coolblue medewerker met hartslagband

Een polssensor meet interval- en krachttraining niet zo goed als een hartslagband. Dit komt doordat een hartslagband de klopping van je hart meet, terwijl de polssensor het gevolg meet: de zuurstof die vrijkomt in je bloed. Dit betekent dat een polssensor altijd achterloopt als je een sprintje trekt of andere korte en intensieve intervallen doet. Bij krachttraining spannen je spieren op een onnatuurlijke manier samen wat de meting beïnvloedt. Daarom raden we bij deze vormen van trainen altijd een hartslagband aan.

Tip 5: update de software regelmatig

Software updaten smartwatch

De algoritmes die voor een groot deel de nauwkeurigheid van de meting bepalen, veranderen constant. Update de software van je horloge altijd zodra er een nieuwe update is. Dit doe je in de app op je smartphone.

Tip 6: verwijder de sticker en houd de sensor vrij van vuil en krassen

Hartslagsensor sporthorloge

Bij sommige horloges zit er een sticker op de sensor ter bescherming. Verwijder de sticker eerst. Krassen en vuil zorgen dat de meting minder goed werkt. Ga daarom zorgvuldig om met je horloge en maak de sensor af en toe schoon. Dit doe je met een vochtig doekje.

Tip 7: houd rekening met je wisselende hartslag

Specialist met horloge

Leuk, al die tips voor een nauwkeurige meting, maar onthoud: je hartslag verandert continu. Het is namelijk afhankelijk van je fysieke gesteldheid. Het kan dus zomaar zijn dat je denkt dat de meting niet nauwkeurig is, terwijl je zelf niet helemaal lekker bent en een hogere of lagere hartslag dan normaal hebt. Ben je bijvoorbeeld moe of ziek? Dan kan je hartslag zomaar 10 slagen hoger zijn. Hetzelfde geldt voor als je gestrest bent, veel koffie hebt gedronken of als het warm is.

Tip 8 : koppel een hartslagband voor écht nauwkeurige metingen

Hartslagband

Hoewel een polsmeting een goede indicatie geeft van je hartslag, is het nooit zo nauwkeurig als een meting via een hartslagband om je borst. Daarom koppel je voor een zeer nauwkeurige hartslagmeting een compatibele hartslagband.

Hartslagmetingen minder nauwkeurig door tatoeages

Een tatoeage op de plaats van een hartslagmeter kan de werking van een optische hartslagmeter verminderen. Het licht dat de hartslagmeter gebruikt, wordt geblokkeerd door de inkt en het patroon. Hierdoor is er kans op een minder nauwkeurige hartslagmeting.

Lieze
Artikel van:
Lieze Horlogespecialist.


© 1999 - 2020 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 19.921 beoordelingen