The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Productbeoordelingen

Wie kan op de website een review schrijven over producten?

Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk klanten hun mening kunnen geven over een product. Daarom kan iedereen die een product bij ons kocht hier een review over schrijven op de website.

Krijg ik na aankoop een verzoek om het product te beoordelen?

Je krijgt na aankoop een review verzoek van ons per e-mail. Via het Mijn Coolblue account kun je jezelf voor deze mailing aan- en afmelden.

Hoe werkt het beoordelingssysteem voor producten van Coolblue?

Wij stellen je na aankoop de volgende vragen:

  • Is dit product een aanrader?

    • Ja, een aanrader
    • Nee, geen aanrader
  • Een beoordeling van 1-5 sterren op bepaalde eigenschappen. Deze eigenschappen worden door ons bepaald en zijn specifiek voor ieder producttype. Bij bijvoorbeeld de Apple AirPods 2 kan je de volgende eigenschappen beoordelen:

    • Design
    • Draagcomfort
    • Gebruiksgemak
    • Geluidskwaliteit
    • Vormgeving
  • Je ervaring: een vrij tekstveld

  • Jouw mening in een zin: vrij tekstveld

  • Productafbeeldingen: vrij te uploaden

Hoe berekent Coolblue de gemiddelde scores?

Wij gebruiken geen ingewikkelde berekeningen en alle reviews tellen even zwaar. De score van een review bestaat uit het gemiddelde van de scores per eigenschap, zoals Design, Draagcomfort, Gebruiksgemak, Geluidskwaliteit en Vormgeving. Dit ronden we af op de dichtstbijzijnde halve ster.

De totale gemiddelde score is het gemiddelde van alle reviews. Daarbij worden alle cijfers bij elkaar opgeteld en gedeeld door het totale aantal reviews.

Hoe lang duurt het voordat een beoordeling zichtbaar is op de website?

Om misbruik en/of grof taalgebruik te voorkomen, worden alle reviews eerst door een medewerker gelezen. Hierdoor kan het dus tot enkele dagen duren voordat een review zichtbaar is op de website.

Hoe behandelt Coolblue negatieve beoordelingen over producten?

Wij behandelen alle beoordelingen op dezelfde manier.

Hoe wordt de (automatische) rangschikking van de beoordelingen bepaald?

Je kan zelf selecteren op welke manier je de reviews op een productpagina wil rangschikken.

  • Meest behulpzame
  • Meeste sterren
  • Minste sterren
  • Nieuwste
  • Oudste

De standaard rangschikking staat op ‘Meest behulpzame’ reviews. Die selectie wordt gemaakt op basis van het aantal duimpjes (omhoog en omlaag) dat een review kreeg. Onze eigen specialistenreviews zetten we altijd bovenaan.

Reviews over Coolblue

Krijgt elke klant na een aankoop een verzoek om Coolblue te beoordelen?

Nee, wij sturen een gedeelte van de klanten een review verzoek. Andere klanten krijgen een uitnodiging voor een klanttevredenheidsonderzoek, tenzij een klant drie weken eerder al een review verzoek of klanttevredenheidsonderzoek heeft ontvangen.

Via welk platform verstuurt Coolblue de uitnodigingen?

Wij versturen e-mails via onze eigen e-mailservice.

Stuurt Coolblue uitnodigingen om op Trustpilot een beoordeling achter te laten?

Wij sturen klanten een uitnodiging om via bepaalde websites een beoordeling achter te laten, zoals prijsvergelijkers. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer klanten via een specifieke website op onze website terechtkomen. Het is ook mogelijk om zonder uitnodiging een beoordeling op Trustpilot achter te laten.

Gebruikt Coolblue het platform Kiyoh ook?

Ja, wij verwijzen een deel van onze klanten naar de reviewpagina van Kiyoh.

Verwijst Coolblue klanten ook door naar andere platforms?

In Nederland verwijzen we een bepaald percentage klanten door naar Trustpilot, Kiyoh en Ervaringen.nl. De reviews van Coolblue op andere websites zijn niet ‘op onze uitnodiging’.

Kan ik een negatieve review over Coolblue plaatsen?

Natuurlijk staat het je vrij om een negatieve beoordeling over een product te schrijven. Daar helpen je niet alleen ons, maar ook andere klanten mee.

Betrouwbaarheid beoordelingen

Op welke manier controleert Coolblue de authenticiteit van beoordelingen?

Wij vinden het belangrijk dat er op onze website alleen echte reviews worden getoond. Daarom nodigen we je alleen uit om een review te schrijven als je bij ons een product hebt gekocht. Alle reviews worden door een Coolblue medewerker gelezen en beoordeeld.

Wij keuren een review alleen af als deze niet voldoet aan de voorwaarden, waaronder:

  • De review is korter dan 4 woorden.
  • Er staat contactinformatie in de review, zoals telefoonnummers, adressen en url’s.
  • Er staan websites of YouTube kanalen in de review.
  • De review beschrijft alleen de service van Coolblue en gaat niet inhoudelijk in op het product. Een korte verwijzing naar onze service in een paar zinnen mag, maar de review moet grotendeels over het product geschreven zijn.
  • De huidige prijs van het product is specifiek benoemd.
  • De review bevat kwetsende taal, zoals scheldwoorden en discriminatie.
  • De review is in een andere taal dan in het Nederlands/Vlaams, Engels, Frans of Duits.
  • Er staat een foto in de review die niet relevant is voor het type product.

Een review mag dus wel spelfouten bevatten, uit één zin bestaan of negatief zijn over het product.

Aanpassen en verwijderen van reviews

In welke gevallen kan Coolblue een review wijzigen of verwijderen?

Dit gebeurt alleen in specifieke situaties. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de klant na (langer) gebruik van het product tot de conclusie komt dat bepaalde zaken alsnog het vermelden waard zijn. Of wanneer de klant de review totaal verwijderd wil hebben omdat hij/zij niet wil dat zijn/haar naam nog langer vermeld staat op onze website.

Op welke manier voorkomt Coolblue misbruik van de mogelijkheid tot het verwijderen of aanpassen van een beoordeling?

Wij vinden het belangrijk dat er op onze website echte reviews worden getoond. Reviews kunnen natuurlijk niet zomaar worden aangepast of verwijderd. Het aanpassen of verwijderen van reviews is alleen mogelijk wanneer klanten actief contact opnemen met onze klantenservice. Daarbij kun je jouw eigen reviews alleen laten verwijderen of aanpassen als je van mening bent veranderd over het product. In andere gevallen wordt een review uiteraard niet aangepast of verwijderd.

Op welke manier houdt Coolblue bij welke beoordelingen achteraf verwijderd worden?

Dit houden wij niet bij. Verwijderde reviews, zijn daadwerkelijk verwijderd. Hier houden we geen gegevens over bij.

Oude reviews bij nieuwe of vernieuwde producten

Plaatst Coolblue reviews van oudere producten ook bij nieuwe of vernieuwde producten?

Soms lijken producten zoveel op elkaar dat het handig is om dezelfde reviews voor meerdere producten te gebruiken. Bijvoorbeeld bij opvolgende types of wanneer een telefoon of laptop verschillende opslagcapaciteiten heeft. Reviews over een 256 GB-versie kunnen bijvoorbeeld ook worden getoond voor de 512 GB-versie Hierbij vermelden we wel altijd voor welke specifieke variant van het product de oorspronkelijke review geschreven is.

Beloonde reviews

Plaatst Coolblue ook reviews tegen betaling of een beloning?

Op onze website plaatsen we geen reviews meer waarbij de klant door ons is betaald of waarvoor de klant op een bepaalde manier door ons wordt beloond. Bijvoorbeeld wanneer er een cashback, korting of een gratis product wordt aangeboden na het schrijven van een review.

Heeft dit je geholpen?

Optioneel
We gebruiken je feedback enkel om de website te verbeteren, we sturen je geen reactie.
Bedankt voor je feedback


© 1999 - 2021 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten:
Kiyoh 9,2 / 10 - 22.584 beoordelingen