Dit mes ligt uitstekend in de hand, echter zou de overgang tussen handvat en lemmet iets beter voel- en zichtbaar moeten zijn. (daarom bij ergonomie geen perfecte score).
Qua snijden, (kruiden) hakken, etc. is dit mes meer dan goed. Zeer scherp en goed te sturen. Hierdoor worden de kruiden en groenten die bewerkt niet kapot geperst zoals met meer botte en minder kwalitatieve messen nogal eens het geval is. Dit mes kan zich rustig meten met zijn collega's in de professionele range van Āæ200 en meer.
Zelf was ik hier wat sceptisch over tot een vriend mij verzekerde van de kwaliteiten van dit mes en ik moet zeggen ik was zeer aangenaam verrast.
Snijtechniek wordt in de keuken onterecht nogal eens onderschat als zijnde van belang voor het eindresultaat. Dit stuk keukengereedschap zal je meteen duidelijk maken dat deze aanname verkeerd is. Met dit mes kun je alleen jezelf de schuld nog maar geven als de groenten weer kapot geperst of gedrukt is, in plaats van gesneden.
Hoelang de scherpte blijft en hoe duurzaam het mes is weet ik nog niet. (Tekort in bezit) Vanzelfsprekend gaat het niet de afwasmachine in en verder zullen we het moeten afwachten.
Wel een waarschuwing voor mensen met (kleine) kinderen: Dit mes is echt extreem scherp. Mocht hier een kleutervingertje onder komen, dan is dat niet alleen een snee vrees ik. Buiten bereik houden dus.
In dat kader is het jammer dat er geen hoes o.i.d. bij het mes geleverd wordt. Nu loop je het risico 'per ongeluk' het lemmet te grijpen met alle gevolgen van dien.
Conclusie: een absolute aanrader voor wie zowel koken als zijn portemonnee serieus neemt.