Omdat mijn Creative Zen Vision M 30 GB helaas kwijt is, was ik haast genoodzaakt om over te stappen op de iPod Classic. Alleen de 120 GB was nog beschikbaar, dus dat moest dan maar. Waar ik de Creative via MP3shop bestelde, kocht ik de iPod (na eerst mp3shop.nl bestudeerd te hebben) 'gewoon' in de winkel.
Bij thuiskomst was ik gedwongen iTunes te installeren, zoals kennissen van mij me al waarschuwend verteld hadden. Na dit digitaal stuk schroot op mijn computer te hebben gezet, kwam ik erachter dat ik het programma eerst mijn complete muziekcollectie moest laten registeren in haar systeem. Dit duurde een tijdje en ik begon al dingen te vrezen.
Vervolgens sloot ik mijn iPod er op aan en kreeg ik de melding dat ik het op internet kon gaan registreren zodat ik het met deze computer kon gebruiken, dus niet met anderen. Hierbij moest ik heel goed opletten dat ik me niet op allerlei reclame en andere dingen waar ik geen zin in had, abonneerde.
Dit gedaan te hebben, kon ik mijn muziek (30 GB) op de iPod gaan plaatsen. Althans, dat hoopte ik. Nee, hoor. Je kan het er niet op plaatsen, iTunes dwingt je om je complete muziekbibliotheek ermee te synchroniseren. Zoiets is leuk als optie 'erbij', maar als enige optie is het traag en werkt het gewoon uitermate hinderlijk.
Al gauw merkte ik dat de iPod er niet in slaagt .wma-liedjes of .avi-films af te spelen. De wma-bestanden kun je nog omwerken naar de lagere kwaliteit aac-bestanden, maar voor avi-films ben je dus ook weer gedwongen ergens een convertprogramma te downloaden of zelfs te kopen, wat je weer extra geld en nog meer tijd gaat kosten.
Erbij krijg je natuurlijk geen stopcontact en wel een paar oordopjes die een kwaliteit hebben waar je grammofoon mee kan concurreren en een constructie waar je aan ziet dat het binnen een paar weken wel kapot is. Je moet dus andere oordopjes kopen.
Er is wel veel ruimte, maar dat vul je dus lastig als 80% van je filmcollectie uit .avi-bestanden bestaat en het helse iTunes je dwingt te mieren op alleen je eigen PC. Veel plezier als je later een nieuwe computer koopt en je de muziek nog niet gesynchroniseerd hebt met iTunes. Sluit je 1 keer je iPod aan, ben je alles kwijt.
Leuk design, maar om krassen te voorkomen, moest ik een rubberen hoesje a 20 euro kopen.
Om te concluderen: het is mij totaal onduidelijk hoe zo een onding als de iPod de populairste MP3-speler is geworden. Ik denk dat de marketing-afdeling van Apple een stukje groter is dan de software-afdeling, waar waarschijnlijk een paar incompetente stagiairs neergezet zijn.
Ik ga morgen terug naar de winkel. Mijn advies: koop een Creative Zen!