Na maanden onderzoek op het internet ben ik uiteindelijk op dit model uitgekomen. Ik had een in-ear Sennheiser koptelefoon. Nadeel daarvan is dat iedere aanraking van de kabel direct te horen is. Erg irritant.
Ik zat uiteindelijk tussen drie verschillende koptelefoon te dubben. Vergelijkbaarst prijs en kwaliteit. Een Sennheiser, Marshall of Denon koptelefoon. Alle drie met Bluetooth verbinding.
Ik was verrast door het enorme frequentie bereik van deze Denon koptelefoon. Dit heeft voor mij uiteindelijk de doorslag gegeven om dit model te bestellen.
De bestelling van Coolblue kwam, zoals altijd, snel aan en was goed verpakt. In de Coolblue verpakking zat de doos van Denon verpakt. Aan de kwaliteit van de Denon verpakking was al direct te merken dat we hier met een kwaliteitsproduct te maken hebben.
Een stevige en stijlvolle verpakking.
Eenmaal de Denon verpakking open gemaakt te hebben, kwam er een stevig zwarte opbergetui te voorschrijf. Hierin waren de koptelefoon inclusief oplaadkabel, een kabel voor eventueel bedraad luisteren, een 3.5 mm naar 6.35 mm jack plug en een adapter voor in het vliegtuig. Alle connectoren hebben een vergulden aansluiting voor betere geluidservaring.
De koptelefoon zelf voelt enorm stevig aan. Een stevige koptelefoon waarbij gebruik gemaakt is van metalen bevestigen. Geen plastic gedoe om de kosten laag te houden. De verdere afwerking zit goed, stevig en mooi in elkaar. Het USB oplaadpunt is zelfs afgedekt dmv een rubber afdekplaatje om het te beschermen van eventueel vocht.
De Bluetooth aansluiting ging enorm snel en simpel.
In mijn geval ging dit via de iPhone instellingen naar de Bluetooth instelling, knopje op de koptelefoon indrukken en koppelen maar.
Daarna direct de koptelefoon op mijn hoofd geplaatst. Je merkt nauwelijks dat je 'm op hebt. Zo comfortabel zit deze op je hoofd. De oorschelpen passen perfect over de oren. Niet te groot. Het kussen is comfortabel zacht en sluit alles goed af. De knopjes zijn slim geplaatst, je kan ze eenvoudig bereiken wanneer je de koptelefoon op je hoofd hebt zitten. Je hebt ook zonder te kijken, heel snel door welk knopje waar zit.
Na een willekeurig nummer uitgekozen te hebben, ben ik eens goed gaan luisteren. In eerste instantie schrok ik wel van het geluid. Ik dacht als eerste 'is dit het?' Vanuit de opgegeven specificaties had ik in eerste instantie iets anders verwacht.
Het is een heel neutraal geluid, met een droog basgeluid en een scherpe hoge frequentie. Het midden gebied zou van mij iets meer aanwezig mogen zijn.
Om een voorbeeld te geven, ik ben een liefhebber van hardrock muziek, waarbij gitaren duidelijk aanwezig (moeten) zijn. Drums, zang en bas waren overduidelijk te horen, maar het gitaar geweld miste ik een beetje.
Wat mij wel direct opviel was dat wát ik hoorde enorm gedetailleerd was. De verschillende instrumenten waren zeer goed herkenbaar en dat zonder dat alles een brei wordt. Erg knap moet ik zeggen.
De Denon app bevat een equalizer. Hiermee hoopte ik de gitaren partij iets meer op te krikken. Helaas! De app is 3 jaar oud en nooit bijgewerkt. Ten tweede is het niet mogelijk om DRM beveiligde muziek, zoals die van Apple Music, af te spelen. Dat maakt deze app voor mij waardeloos. Dan maar aan de slag met de instellingen op de iPhone zelf. Door hier de equalizer van uit naar neutraal te zetten, leverde voor mij een iets beter geluid op.
Het gebruik van de koptelefoon is voor mij voornamelijk bedoeld voor in de trein en de metro. Hier komt het noise canceling systeem enorm van pas. Het knopje voor noise canceling op de koptelefoon omzetten zorgt er direct voor dat ongewenste geluiden gefilterd worden.
Dit levert dan ineens een extra geluids ervaring op. Geen ongewenste geluiden van de metro of de trein. Het werkt echt en hoe.
Er gebeurde nog iets extras toen ik dat knopje voor noise canceling aanzette. Het geluid zelf veranderde ook. De lage tonen veranderden iets waardoor het iets minder op de voorgrond aanwezig was, maar nog steeds heel gedetailleerd aanwezig.
Waarschijnlijk voor sommigen een beter geluid en voor anderen een minder goed geluid. Voor mij persoonlijk is het een vooruitgang.
Ik heb deze koptelefoon nu een week in mijn bezit en er geen spijt van deze gekocht te hebben. Het is een blijvertje. Ik hoop er nog steeds op dat er ooit een app komt welke een equalizer bevat én DRM muziek kan afspelen, maar dat zal wel hoop blijven.
Mijn enige nieuwsgierigheid is hoe het geluid van de eventuele Sennheiser of Marshall geweest zou zijn.
Ondanks de iets minder aanwezige gitaren partij, is het een toch een blijvertje.