The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Jesper

Welk fitnesshorloge heb ik nodig?

Je wil een fitnesshorloge kopen, maar je hebt geen idee wat je moet kiezen. Niets aan de hand, ik ga je helpen! Welk horloge voor jou geschikt is, hangt af van welke oefeningen je doet. Na het lezen van dit artikel maak je een weloverwogen keuze.

Waar moet een fitnesshorloge minimaal over beschikken?

fitness tracker

Een horloge dat je wil gebruiken om je fitnessprestaties te meten moet minimaal beschikken over een hartslagmeter en fitness profielen. De hartslagmeter meet je hartslag via je pols tijdens je training. Met de verschillende fitness profielen herkent het horloge de oefeningen die je doet. Hierdoor haalt het fitnesshorloge een aantal deadlifts of 50 squats niet in de war met een paar minuten op de loopband. Zo krijg je een nauwkeurig beeld van je training.

Basisfunctionaliteiten

fitness horloge loopband

Als je je horloge wil gebruiken om te bekijken hoe ver en hoe snel je loopt, heeft je horloge of fitness tracker weinig ingewikkelde functies nodig. Het is belangrijk dat het horloge je afstand en snelheid meet. Op de loopband heb je genoeg aan een bewegingssensor en het loopband-profiel, in de buitenlucht zorgt een gps sensor voor de meest nauwkeurige meting. Kies voor een horloge met muziekbediening als je tijdens het sporten niet steeds je smartphone wil pakken om een liedje over te slaan.

Trainingshulp

Fitness horloge training schema trainingshulp

Ben je een echt trainingsbeest en wil je jezelf elke dag verbeteren? Kies dan voor een horloge met trainingshulp. Een virtuele partner of tegenstander motiveert je bijvoorbeeld als je echte sportmaatje op vakantie is. Met een horloge met intervaltraining stel je je eigen training samen. Je kiest zelf het aantal sessies en de lengte van intensieve en rustige momenten.

Conditie

Fitness horloge conditie

Sport je om je conditie te verbeteren of om af te vallen? Er zijn horloges die je daarbij helpen. Met VO2 max meting zie je hoeveel zuurstof je lichaam opneemt. Geeft je horloge hartslagzones aan, dan train je gerichter. In een hoge hartslagzone train je je conditie, in een lage zone focus je op herstel. Kies voor een fitnesshorloge dat calorieverbranding meet om te zien of je genoeg verbrand hebt. Horloges die je fitnessleeftijd meten vertellen je of je fit genoeg bent voor je leeftijd.

Hulpmiddelen

Fitnesshorloge hartslagband footpod cadans

Een fitnesshorloge kan heel veel. Toch zijn er hulpmiddelen die nog net iets preciezer meten. Denk bijvoorbeeld aan een hartslagband voor om je borst. Daarnaast bestaat er ook de Footpod. Dit apparaat maak je aan je schoen vast, zodat je een nauwkeurig beeld krijgt van je afstand en snelheid. Met een cadanssensor meet je gedetailleerd het aantal omwentelingen per minuut op de fiets. Wil je één van deze hulpmiddelen gebruiken, kijk dan bij aankoop goed of het fitnesshorloge ermee compatibel is.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 17.088 beoordelingen