The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Laszlo

Hoe stel je jouw bureau en bureaustoel op de juiste manier af?

Als je je bureaustoel of bureau niet op de juiste manier gebruikt, krijg je snel lichamelijke klachten. Een juiste houding voorkomt onder andere een stijve nek en rugklachten. Wij leggen je graag uit hoe je de bureaustoel en het bureau op de juiste manier afstelt. Daarnaast geven we je nog tips over de kijkafstand tot het beeldscherm en ergonomische producten.

Lichamelijke klachten eenvoudig voorkomen

Lichamelijke klachten voorkomen

Urenlang achter een bureau zitten vraagt om een juiste werkhouding en de juiste producten. Wij geven je 4 tips om zo goed mogelijk te werken zonder dat je lichamelijke klachten krijgt.

  • Tip 1. Let bij het zitten op de juiste houding.
  • Tip 2. Pas je bureau aan ten opzichte van je bureaustoel.
  • Tip 3. Zet je beeldscherm op de juiste kijkafstand.
  • Tip 4. Maak je werkplek compleet.

Tip 1: let bij het zitten op de juiste houding

Juiste zithouding

Een bureaustoel is fijn, omdat je diverse onderdelen aanpast voor de juiste zithouding. Er zijn 4 basisaanpassingen om op een ergonomische manier te zitten:

  1. Stel de zithoogte van de bureaustoel zo in dat de hoek van je knieën tussen de 90 en 110 graden is.
  2. Zorg ervoor dat de ruimte tussen je knieholte en de zitting ongeveer de grootte heeft van een vuist.
  3. Zit actief, waardoor je rug een hoek heeft tussen de 90 en 110 graden ten opzichte van je benen.
  4. Let erop dat je schouders ontspannen zijn en je armen horizontaal op de armleggers van de bureaustoel liggen.

Tip 2: pas je bureau aan ten opzichte van je bureaustoel

Bureau in hoogte aanpassen

Bij het bureau zijn er 3 aandachtspunten die je helpen bij het voorkomen van lichamelijke klachten:

  1. Pas de hoogte van je bureau aan op dezelfde hoogte als de armleggers van je bureaustoel.
  2. Zet het toetsenbord op een afstand waarbij je armen nog ontspannen op de armleggers liggen. Klap de pootjes van het toetsenbord in, zodat je polsen niet gebogen zijn.
  3. Zorg ervoor dat je muis op dezelfde afstand ligt als het toetsenbord en beweeg je armen mee terwijl je de muis gebruikt.

Tip 3: zet je beeldscherm op de juiste kijkafstand

Kijkafstand tot beeldscherm

De plaatsing van het beeldscherm heeft invloed op je houding. Een verkeerde plaatsing is niet alleen slecht voor je ogen, maar ook voor je nek. Zorg ervoor dat je beeldscherm op de juiste afstand en hoogte staat. De hoogte van de monitor is goed wanneer de bovenkant van het scherm op ooghoogte is. Daarnaast bepaalt het beeldschermformaat de aanbevolen kijkafstand tot het beeldscherm. Dat verhoudt zich in:

  • 14 inch - 50 tot 70 centimeter
  • 15 inch - 55 tot 75 centimeter
  • 17 inch - 60 tot 85 centimeter
  • 19 inch - 70 tot 95 centimeter
  • 21 inch - 75 tot 105 centimeter

Tip 4: maak je werkplek compleet

Voetensteun voor comfort

Voetensteun

De juiste zithouding begint bij je voeten. Het plaatsen van je voeten bepaalt de rest van je houding. Een voetensteun helpt bij het juist plaatsen van je voeten, waardoor je knieën en rug in de juiste hoek staan. De verstelbaarheid en het materiaal bepalen het comfort.

Polssteun voor comfort

Polssteun

Een polssteun ondersteunt je polsen als je typt of je muis beweegt. Je polsen rusten op een comfortabele manier, waardoor je eenvoudiger urenlang werkt. De meeste polssteunen zijn gevuld met gel of schuim en dat geeft een zacht gevoel.

Sta mat voor comfort

Sta mat

De meeste vloeren hebben een harde ondergrond en na urenlang staan, doet het pijn aan je voeten. Er komt een druk op je lichaam te staan en je spieren spannen zich hierdoor te veel aan. De sta matten verminderen de lichaamsdruk, waardoor je minder snel pijn en vermoeide benen krijgt.

Heeft dit je geholpen?

Optioneel
We gebruiken je feedback enkel om de website te verbeteren, we sturen je geen reactie.
Bedankt voor je feedback


© 1999 - 2021 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten:
Kiyoh 9,2 / 10 - 22.273 beoordelingen