Specialisten review van de Nikon D7500

De Nikon D7500 is meermalen in de prijzen gevallen. Als ik de kritieken mag geloven is dat niet geheel onterecht. Het toestel biedt de serieuze hobbyfotograaf kwaliteitsbeelden. Ik was erg benieuwd naar de camera en ging ermee op pad. In deze specialisten review ontdek je wat ik van de kwaliteiten van de Nikon D7500 vind.

Nikon D7500

• 20,9 megapixels, DX CMOS-sensor
  • 4K Ultra HD, 8 fps, wifi
  • Camerabody zonder lens
1.329,-

Als ik de camera uit de verpakking haal, vallen mij meteen de uitgebreide instellingsmogelijkheden op. Op het grote draaiwiel zie ik bijvoorbeeld twee keer zoveel opties als ik gewend ben. Aan de andere kant van het toestel vind ik twee draaiwielen voor het kiezen van bepaalde instellingen. Naast het uitklapbare scherm zitten nog meer knoppen. Toch oogt het toestel nog steeds overzichtelijk. Daarnaast ben ik blij verrast door het extra schermpje bovenop de camera en het grote uitklapbare scherm.

Beldkwaliteit

Scherpe gedetailleerde beelden met heldere kleuren

Deze camera blinkt uit in beeldkwaliteit. De beelden die ik maak zijn ontzettend scherp, gedetailleerd en hebben heldere kleuren. Dit heeft te maken met de Nikon DX sensor, vergelijkbaar met een sensor van APS C formaat, met 20,9 megapixels. Maar de kwaliteit wordt vooral gegarandeerd door de RGB meetsensor met 180.000 pixels en het geavanceerde systeem voor onderwerpherkenning. Hierdoor raakten mijn beelden niet overbelicht bij een groot lichtcontrast. Ook legde ik er snel bewegende onderwerpen scherp mee vast.

Belichting

ISO waarde

Geen ruis meer door extreem hoge ISO waarden

Nikon spiegelreflexcamera's staan bekend om hun goede ISO systeem. Dit toestel heeft ook een indrukwekkend hoge maximale ISO waarde. De maximale waarde van 21.500 is uit te breiden naar 1.640.000(!). Deze waarden gebruik ik nooit bij mijn foto's, maar het zegt wel wat over de ISO opties in de lagere regionen. Bij weinig licht maakte ik erg gedetailleerde foto's. De camera maakt optimaal gebruik van het beschikbare licht. Ruis is verleden tijd met dit toestel.

Actie

Autofocussysteem

Een uitgebreid autofocussysteem voor snel scherpstellen

Bij het scherpstellen had ik de keuze uit een autofocussysteem met 51 focuspunten. 15 daarvan waren kruissensoren in het midden. Hiermee kon ik erg nauwkeurig scherpstellen. Door de geavanceerde onderwerpherkenning wisselde de camera snel van focusgebied. De trackingfunctie zorgde ervoor dat mijn bewegende onderwerpen altijd scherp in beeld bleven. Dit lukte zelfs bij relatief kleine onderwerpen tegen een afleidende achtergrond. Beweging kreeg ik ook goed scherp door de hoge framerate van 8 fps.

Filmen

Filmen in 4K

Functie die helpt bij maken van time lapse video’s

Het maken van een video deed ik met dit toestel in 4K kwaliteit met 30 frames per seconde. De camera is ook erg geschikt voor het maken van time lapse video's. Hij beschikt namelijk over een speciale time lapse functie waarmee je, samen met een ingebouwde intervaltimer, dit soort video's in 4K kwaliteit maakt. Een slowmotion video maken kan in Full HD kwaliteit. Hierin heb je een beeldsnelheid tot 60 fps. Door de beeldstabilisatie film je gemakkelijk uit de hand.

Fysieke elementen

Fysieke elementen

Ondanks gewicht ligt het toestel goed in de hand

Een camera met zoveel mogelijkheden is natuurlijk niet licht van gewicht. Zeker niet met een zware lens erop. Maar ik vind dat het toestel ondanks zijn gewicht nog steeds lekker in de hand ligt. Een start maken met deze camera vond ik wel een opgave, hij beschikt namelijk over een groot aantal bedieningsknoppen. Wat voor de serieuze hobbyfotograaf natuurlijk alleen maar fijn is. Deze gebruiker wordt waarschijnlijk ook erg blij van het schermpje bovenop de camera waarop je de instellingen kunt zien.

Dit is qua mogelijkheden en prijsklasse duidelijk een camera voor de fotograaf die serieus aan de slag wil met fotografie. De beeldkwaliteit is echt iets om over naar huis te schrijven. Met zo'n beeldsensor, RGB meetsensor, snelle autofocus en zulke hoge ISO waarden maak je alleen maar prachtbeelden. Ook zijn de video's van hoge kwaliteit. Daarnaast is het ook nog eens fijn werken met dit toestel vanwege de diverse handige knoppen en draaiwielen.

Camera specialist.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 37.397 beoordelingen