The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Affiliate FAQ

Welkom

Welkom op dé Affiliate F.A.Q. pagina van Coolblue. Hier kun je vragen en antwoorden vinden in de categorie:

  • Algemeen
  • Account
  • Coolblue promoten
  • Banners
  • Tekstlinks
  • Product feeds
  • Vergoedingen

  • Algemeen

    Hoe word ik Coolblue-partner?

    Ga naar Partnerize en maak een account aan. Meld je vervolgens aan voor het programma waarvoor je ons wilt promoten.

    Wat is Partnerize?

    Partnerize is een systeem waar we gebruik van maken om je clicks, sales en commissie te kunnen registreren. Je kunt dit ook zelf doen door je aan te melden. Via dit systeem kan je heel gemakkelijk ons promotiemateriaal downloaden en op de voet volgen wat je resultaten zijn.

    Moet ik ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel?

    Dat hoeft in principe niet. Alleen bij grote affiliate inkomsten moet je aangemeld bij de Kamer van Koophandel zijn.

    Moet ik een website hebben om me aan te melden?

    Ja. Wij doen uitsluitend aan online affiliate marketing. Je hebt dus een website, app of een social account nodig.

    Mag ik me met mijn persoonlijke Facebook, Instagram,- of Twitter-account aanmelden?

    Als jij ons kan overtuigen van de manier waarop je promotie gaat voeren zeker.

    Mijn aanmelding is afgewezen. Waarom?

    Je aanmelding kan om verschillende redenen afgewezen worden. De meest voorkomende hebben we voor je op 'n rijtje gezet in de mail die je voor deze afwijzing ontvangen hebt. Ben je het niet eens met onze beslissing of heb je geen mail ontvangen? Laat het ons weten, dan kunnen we samen kijken naar een oplossing.


    Account

    Kan ik een extra website toevoegen aan mijn account?

    Als je Coolblue met extra websites wilt promoten, moet je deze toevoegen aan je Partnerize account. Dat kan via Instellingen > Publisher.

    Onderaan vind je de websites waarmee je promotie voert. Je kan hier nieuwe websites aan toevoegen of inactieve websites verwijderen. Vergeet niet de wijziging op te slaan met de blauwe Apply-knop onderaan de pagina.

    Kan ik mijn accountnaam wijzigen?

    Nee. Dit is helaas niet mogelijk.

    Hebben jullie tips voor een goede accountnaam?

    Kies een accountnaam die je zelf kan onthouden. Je kunt alles kiezen wat je wilt. De naam van je zoon, je favoriete recept, je eigen naam, wij doen er niet moeilijk over.

    Hoe kan ik mijn account verwijderen?

    Met een korte e-mail naar affiliate@coolblue.nl kan je jouw account laten verwijderen. Je ontvangt dan geen mails meer van ons.

    Kan ik me afmelden voor de nieuwsbrief?

    Natuurlijk. Klik onderaan de mail op: "Meld je dan af" of reageer op de mail dat je geen mails meer wilt ontvangen. Dan zorgen wij ervoor dat je van de mailinglist wordt verwijderd.


    Coolblue promoten

    Mag ik content van Coolblue gebruiken?

    Mag ik content van Coolblue gebruiken? Ja. Dat mag. Je kunt bijvoorbeeld onze afbeeldingen gebruiken of verwijzen naar onze YouTube-productfilmpjes. Ook onze productteksten mag je gebruiken ter inspiratie, maar je mag ze niet kopiëren.

    Is het mogelijk om exclusieve acties op te zetten?

    Ja! Daar staan we altijd voor open. Heb je zelf een idee voor een exclusieve actie? Je kunt ons altijd bellen of mailen om de mogelijkheden te bespreken. We doen ons best om je zo snel mogelijk een reactie te geven.

    Werken jullie met generieke kortingscodes?

    Nee, wij hebben geen generieke kortingscodes. Hiermee kunnen we dus geen acties opzetten.


    Banners

    Welke banners stellen jullie ter beschikking?

    Bij Coolblue hebben we zowel image banners als HTML-banners. HTML-banners bevatten een reeks aan producten die om de beurt getoond worden. Leuk voor de afwisseling.

    Waar vind ik de banners in het systeem?

    Onder het kopje "promotiematerialen". Klik op het nummer in de kolom achter "banners" of "HTML". De banners verschijnen onder het schema. In deze video wordt het werken met banners stap voor stap uitgelegd.

    Kan ik banners krijgen voor een bepaalde categorie?

    Ja, dat kan. In je Partnerize-account vind je banners voor verschillende producttypes. Mocht jouw producttype er niet tussen zitten, dan maken we dat speciaal voor jou aan. Stuur ons een mailtje en we regelen het voor je.

    Mag ik de banners zelf aanpassen?

    Nee, de banners zijn namelijk in de Coolblue-huisstijl. Het werkt alleen als we die overal consistent uitdragen. Als je de banner aanpast, vertrouwen de bezoekers van je site het misschien niet en zullen de clicks en conversies via de banner afnemen. Heb je speciale wensen voor formaten of teksten? Stuur ons dan een mailtje.


    Tekstlinks

    Hoe maak ik een tekstlink aan?

    Dit kun je makkelijk en snel doen in de deeplink generator in Partnerize. In deze video wordt stap voor stap uitgelegd hoe het werkt.

    Kan ik een eigen referentie toevoegen aan een tekstlink?

    Ja, dat kan. In Partnerize heet dit een pubref (publisher referentie). In deze video wordt stap voor stap uitgelegd hoe het werkt.

    Wat is het verschil tussen een pubref en een adref?

    Een pubref is een referentie die jij vrij kan invullen. Je kan zo bijvoorbeeld meten vanaf welke pagina het verkeer komt, of welke gebruiker uit jouw systeem doorgeklikt heeft. Een adref is eigenlijk hetzelfde, maar dan ook voor ons inzichtelijk. We gebruiken dit om campagnes te meten.


    Product feeds

    Welk scheidingsteken zit er in de productfeed?

    Het scheidingsteken in de feed is een komma.

    Hoe werkt de productfeed integratie via Datafeedr?

    Datafeedr zorgt ervoor dat de feed geoptimaliseerd wordt zoals jij dat wil. Coolblue heeft een samenwerking die ervoor zorgt dat je via Datafeedr je eigen Coolblue feed kan maken en toevoegen aan je website.

    Kan ik een productfeed krijgen voor een specifieke categorie?

    In de full feed kan je alle producttypes terugvinden. Mocht je toch behoefte hebben aan een losse feed met een bepaald producttype, dan kunnen we die voor je aanmaken.

    Ik vind niet alle producten terug in de productfeed, hoe kan dat?

    Dit kan 2 redenen hebben. Enerzijds kan het zijn dat een product niet meer op voorraad is. Anderzijds filteren we producten uit de feed waar we niets op verdienen na aftrek van de commissie. We willen namelijk alleen producten promoten waar we allebei aan verdienen.

    De productfeed werkt niet wanneer ik erop klik, hoe krijg ik toegang?

    Voor gebruik moet een productfeed worden geactiveerd. Dit doe je door de eerste keer op de download knop te klikken. Het duurt ongeveer 4 uur voordat deze gereed zijn. Na 4 uur kan je ze downloaden en implementeren op je website. Als de feed een langere tijd niet is opgehaald, moet hij opnieuw worden geactiveerd. We hebben hier ook een filmpje over gemaakt .


    Vergoedingen

    Hoelang is een affiliate cookie geldig?

    Een affiliate cookie is 30 dagen geldig, tenzij hij overschreven wordt door een andere marketing cookie (bijvoorbeeld AdWords of vergelijkingssites). Wij hanteren het Last Cookie Counts (LCC) principe.

    Op welke kanalen ontdubbelt Coolblue?

    Coolblue ontdubbelt op alle kanalen. Wanneer een klant vanuit een affiliate partner bij ons binnenkomt, wordt er een cookie geplaatst. Het kan voorkomen dat de klant niet meteen iets koopt, maar de volgende dag via een ander kanaal binnenkomt en dan pas iets koopt. We betalen dan niet aan beide kanalen, maar alleen aan het laatste kanaal.

    Krijg ik een vergoeding als ik mijn bezoeker verwijs naar een laptop en hij/zij koopt een stofzuiger?

    Ja, daar doen we niet moeilijk over. Je ontvangt uiteraard de vergoeding voor het product dat je verkoopt en dus niet de commissie van het product dat je promoot.

    Ik heb zowel Nederlandse als Belgische bezoekers op mijn website. Hoe werkt dit?

    Bij Coolblue hebben we een apart affiliate programma voor Nederland en België. Dat betekent dat we 2 verschillende tracking codes gebruiken. Bij een banner kun je er dus voor kiezen om één code te gebruiken. Je kunt ook een link naar een Nederlandse én een Belgische Coolblue-website plaatsen, bijvoorbeeld bij het schrijven van een productreview.

    Krijg ik een vergoeding als ik Belgische bezoekers naar de Nederlandse website stuur?

    Ja, je ontvangt altijd commissie. Ongeacht de herkomst van de bezoeker of waar de conversie heeft plaatsgevonden.

    Hoe is de commissie opgebouwd?

    Om altijd de scherpste commissie te kunnen geven, verschilt deze per productgroep. We hebben ze voor je in een samengevat overzicht en een uitgebreid overzicht gezet.

    Hoe komt het dan een order is afgewezen?

    Er zijn meerdere redenen waarom orders kunnen worden afgewezen. Zo kan de klant het product hebben geretourneerd of heeft hij niet betaald. Als een deel van de order wordt geretourneerd, maakt Partnerize automatisch een nieuwe order aan met hetzelfde ordernummer. Daarin vind je de producten die de klant wel heeft gehouden.

    Wanneer worden de orders gekeurd?

    De orders worden binnen 30 dagen gekeurd.

    Hoe kan ik een uitbetaling krijgen?

    De commissie wordt uitbetaald vanaf € 25,-. In Partnerize kan je zelf instellen wanneer je uitbetaald wilt worden. Dit kan vanaf een bepaald bedrag of op een vaste dag van de maand. Zorg ervoor dat je je betaalgegevens toevoegt aan je account. Dit kan onder het kopje betalingen.

    Hoelang duurt het voordat ik een uitbetaling ontvang?

    De betalingen worden uitgevoerd vanuit Groot-Brittannië. Hierdoor kan het een werkdag extra duren. Staat het binnen een werkweek niet op je rekening? Neem dan even contact met ons op. Bij internationale betalingen wordt er geen rekening gehouden met BTW. Er wordt geen BTW uitbetaald over je commissies.





    © 1999 - 2018 - Coolblue B.V.
    Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 34.023 beoordelingen