The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Rowan

De meest voorkomende storingen van AEG wasmachines

Als je AEG wasmachine voor, tijdens of na het wassen een storing heeft, is dat erg vervelend. Vaak laat de wasmachine dan een foutmelding of een code op het display zien. Veel van deze AEG storingen zijn op te lossen. In dit artikel lees je wat deze betekenen en hoe je ze verhelpt, bijvoorbeeld door je wasmachine te resetten.

AEG storing EF0 of EFO

AEG storing EF0

Staat er foutmelding EF0 of EFO op het display? Dit kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk is het afvoerfilter verstopt. Maak daarom het filter schoon en plaats dit terug. Je vindt dit filter aan de voorkant van je wasmachine, rechts onderin achter een klepje. Vergeet niet een handdoek of bakje klaar te leggen. Het kan ook zijn dat je te veel wasmiddel hebt gebruikt, waardoor er te veel schuim in de machine zit. Draai een lege trommel zonder wasmiddel op 60 °C. Controleer tot slot of er genoeg water uit de kraan komt.

AEG storing EH0 of EHO

AEG storing EH0

Foutmelding EH0 of EHO geeft aan dat er iets mis is met de stroomtoevoer. Controleer eerst of een ander apparaat het wel doet op dit stopcontact. Is dit niet het geval? Dan is er iets mis met de installatie bij je thuis. Doet een ander apparaat het wel? Haal dan de stekker van je wasmachine uit het stopcontact en wacht 30 seconden. Steek vervolgens de stekker opnieuw in het stopcontact. Probeer de wasmachine aan te zetten, kies een wasprogramma en druk op start.

AEG storing E10, C1 of F1

AEG storing E10

Wanneer je E10, C1 of F1 op het display ziet, krijgt de wasmachine niet genoeg water. Draai de kraan volledig open en draai deze vervolgens dicht. Leg voor de zekerheid een handdoek onder de toevoerslang en haal de stekker uit het stopcontact. Maak de toevoerslang los van de kraan en reinig het filter. Na het schoonmaken sluit je de toevoerslang en de stekker weer aan. Draai de kraan weer open. Controleer ook of er geen knik in de slang zit. Is die stuk? Sluit dan een nieuwe aan.

AEG storing E20, C2 of F2

AEG storing E20

Bij foutmelding E20 pompt je AEG wasmachine het water niet af. Mogelijk staat de trommel vol met water. Dit kan komen door een verstopt afvoerfilter of een ander probleem met de afvoer. Open het klepje aan de voorkant van de wasmachine, rechts onderin. Haal het filter eruit en maak dit schoon. Plaats het filter vervolgens terug. Controleer daarna of er geen knik in de afvoerslang zit. Zorg er ook voor dat de afvoerslang niet hoger dan 1 meter boven de wasmachine zit. Anders moet de wasautomaat het water te ver omhoog pompen.

AEG storing E30 of C3

AEG storing E30

Je AEG wasmachine toont de foutmelding E30, C3 of piept 3 keer, omdat er water lekt. Controleer eerst of de toevoerslang aan beide kanten goed vast zit. Een andere oorzaak kan zijn dat er wasgoed in de deur vastzit. Hierdoor lekt er water via de voorkant in de bodemlade. Haal de wasautomaat van de water- en stroomtoevoer en leg een handdoek aan de achterzijde. Kantel het apparaat iets naar achteren en houd deze positie 40 seconden vast. Laat de wasmachine op de vloer zakken en sluit deze opnieuw aan.

AEG storing E40

AEG storing E40

Als foutmelding E40 optreedt of de wasautomaat 4 keer piept of knippert, is er een probleem met de deurvergrendeling. Mogelijk zit de deur niet goed dicht. Duw deze aan tot je een klik hoort en start het wasprogramma opnieuw. Het kan ook zijn dat er wasgoed vastzit tussen de deur. Zit de trommel erg vol? Een andere oorzaak kan zijn dat er wat uit moet. In het uiterste geval is het deurslot stuk en is er een monteur nodig om dit te vervangen.

AEG storing E90

AEG storing E90

Foutmelding E90 geeft aan dat er een storing is met de printplaat. Dit is een plaat waar alle bedradingen aan vast zitten. Zet de wasmachine uit en haal de stekker uit het stopcontact. Test of het apparaat het weer doet als je dit weer aanzet.

Probleem niet verholpen?

Klantenservice Coolblue

Geeft je wasmachine een andere foutmelding? Kijk dan in de handleiding van het apparaat. Heb je nog steeds last van een storing? Helaas zijn niet alle problemen zelfstandig op te lossen. Mogelijk is er een monteur nodig. Heb je de wasmachine bij Coolblue gekocht en valt deze binnen de garantie? Onze klantenservice helpt je graag verder. Als je wasmachine buiten de garantie valt, neem dan contact op met AEG. Heb jij je wasautomaat ergens anders gekocht? Bel dan naar dit verkooppunt of met AEG.


© 1999 - 2019 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten: 9,4 / 10 - 18.052 beoordelingen