The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Coolblue
Geschreven door Jeroen

De meest voorkomende storingen van Bosch en Siemens wasmachines

Als je Bosch of Siemens wasmachine een storing heeft, is dat erg vervelend. Het display van je wasmachine geeft bij een storing vaak een foutmelding. Wat je precies moet doen bij welke foutmelding van je Bosch of Siemens wasmachine lees je in dit artikel.

Storing E6, E18, E25, E26, E30, E36 of E80

E18

Er is een probleem met het afvoeren van het water. Dit kan de afvoerpomp zelf zijn, of de afvoer. Hoe los je dit op? Maak het filter dat voor de afvoerpomp zit schoon. Zorg ervoor dat de afvoerslang niet hoger dan 1 meter boven de wasmachine zit. Controleer de afvoerslang op verstoppingen of knikken en verhelp ze door de slang recht te trekken en goed door te spoelen.

Storing E23 of E35

E23

De wasmachine heeft water geconstateerd op de bodemplaat, er is dus mogelijk een lekkage. Om een grotere lekkage te voorkomen, draai je de kraan dicht en ontkoppel je de wasmachine van het stroomnetwerk. Neem hierna direct contact op met het verkooppunt waar je de wasmachine hebt gekocht of met Bosch of Siemens zelf.

Storing E32 of E60

E32

Foutmelding E32 knippert afwisselend met "End" op het display. Er is geen echte storing, maar de wasmachine heeft het wasprogramma onderbroken vanwege een onbalans in de trommel. Het wasgoed is ongelijkmatig verdeeld. Verdeel de was goed in de trommel. Wissel kleine en grote kledingstukken af zodat zware kledingstukken niet aan één kant zitten. Start een centrifugeprogramma als het wasresultaat door de foutmelding nog niet naar wens is.

Storing E10

E10

Dit is een storing van het i-DOS systeem, oftewel het automatisch doseersysteem. De wasmachine heeft het i-DOS systeem direct uitgeschakeld. Neem contact op met het verkooppunt waar je de wasmachine hebt gekocht of met Bosch of Siemens zelf. Ondanks deze storing kan je nog wel handmatig doseren in de wasmiddellade.

Storing E16 of F16

Bij storing E16 of F16 zit er was tussen de deur. Indien mogelijk open je de deur en haal je het wasgoed voorzichtig los. Duw de deur goed aan en herstart het programma.

Storing E17, F17, E29 of F29

Er is een probleem met de watertoevoer. Zet de kraan open en controleer of het in één minuut lukt om een emmer water te vullen. Check daarna of de zeef in de watertoevoerslang schoon is. Verlaag eerst de waterdruk in de slang:

  1. Draai de toevoerkraan dicht.
  2. Kies een willekeurig programma.
  3. Druk op start en laat de trommel 40 seconden draaien.
  4. Stop het programma en haal de stekker uit het stopcontact.
  5. Haal de slang los van de kraan. Reinig de zeef met een borsteltje.
  6. Sluit de slang weer aan.

Storing E21 of F21

De motor heeft een storing. Zet de wasmachine uit en zet deze na 3 minuten weer aan. Op deze manier reset je de wasautomaat.

Probleem niet verholpen?

Klantenservice

Gaat de storing niet weg? Haal dan de stekker uit het stopcontact en wacht 30 minuten. Probeer het programma hierna opnieuw te starten. Lukt het nog niet? Niet alle meldingen zijn zelfstandig te verhelpen. Als de genoemde tips geen oplossing bieden, is er een monteur nodig. Heb je de wasmachine bij ons gekocht? Neem dan direct contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder. Is de wasmachine elders gekocht? Neem dan contact op met het verkooppunt of de fabrikant zelf.

Heeft dit je geholpen?

Optioneel
We gebruiken je feedback enkel om de website te verbeteren, we sturen je geen reactie.
Bedankt voor je feedback


© 1999 - 2021 - Coolblue B.V.
Beoordeling door klanten:
Kiyoh 9,2 / 10 - 20.115 beoordelingen